Klagomål

Om du upplever olägenheter för hälsa eller miljö kan du lämna ett klagomål till Bygg- och miljökontoret. Klagomål kan röra exempelvis utsläpp från verksamheter, inomhusmiljö, buller eller nedskräpning. Lämna in klagomål via vår blankett som du finner längre ned på sidan!

Anonyma klagomål

Kom ihåg att om du vill vara anonym ska du inte uppge namn eller telefonnummer. Så fort du gjort det är du inte längre anonym. Bygg- och miljökontoret får inte hemlighålla vem som klagat om vi känner till vem det är. Om du väljer att inte lämna några kontaktuppgifter kan du inte heller få någon återkoppling i ärendet eller rätt att överklaga ett eventuellt beslut. Det är därför svårt att driva ärenden där klaganden är anonym då det i många fall handlar om dennes upplevelser och att mätningar och kontrollera behöver ske på rätt plats. Vet vi inte var det är blir det ofta svårt att förändra.

Innan du lämnar ett klagomål

För att vi ska kunna hjälpa dig måste du först ha hanterat ärendet själv, dvs pratat med den som du anser stör dig. Denne bör ha fått skälig tid att undersöka problemet och lämna förslag på lösning. Bor du i flerbostadshus ska du kontakta fastighetsägare eller bostadsrättsstyrelse innan du kontaktar oss om problemet.

Utformning av ett klagomål

När du lämnar in ett klagomål till kommunens Bygg- och miljökontor finns det en del information som vi behöver ta del av för att kunna handlägga ärendet. Du har alltid möjlighet att själv vara anonym. Det som behöver framgå är vad klagomålet gäller, vilken tidsperiod/datum som olägenheten uppkom, vilken adress/fastighet som berörs samt namn och/eller information om källan till den uppkomna olägenheten. Gäller ditt ärende exempelvis en otillåten eldning så är det en fördel om uppgifter om vem som har eldat upp avfallet kommer in till myndigheten, detta även för att vi skall kunna utföra platsbesök i de fall det anses tillämpligt.

Om du vill ha en uppföljning av ärendet kan du inte vara anonym, utan vi behöver då ha dina kontaktuppgifter.

Vi ser helst att du lämnar in ett klagomål genom att använda vår blankett för klagomål. Blanketten kan skrivas ut eller fyllas i digitalt genom att spara ned den på din dator.

Blanketten finner du här: Blankett för att lämna klagomål Pdf, 405.6 kB, öppnas i nytt fönster.

 

Avgifter för klagomål

Om ett klagomål efter inspektion visar sig vara befogat, det vill säga att någon orsakar en oacceptabel olägenhet, så får den personen eller det företaget betala för arbete i ärendet. Vid obefogade klagomål tas inga avgifter ut.

 

Följande problem handläggs inte av Miljökontoret:

 

Ovårdad tomt

Kontakta Byggkontoret
0930-140 96

Arbetsmiljöfrågor

Kontakta Arbetsmiljöverket
090-17 07 00

Bristande renhållning av gator, torg och parker

Kontakta Samhällsbyggnadssektorns driftavdelning
0930-140 00

Skadedjur på allmän plats

Kontakta Jägarförbundet
090-14 43 00

Döda sälar

Kontakta Umeå marina forskningscentrum
090-786 79 74 eller

Naturhistoriska riksmuseet
08-519 540 00

Klagomål på sliten boendemiljö (i lägenheter eller på uteplatser)

Kontakta fastighetsägaren

Krav på ekonomisk kompensation för störningar

Kontakta värd eller hyresnämnd (om du bor i hyreslägenhet)

Skade- och olycksfallsrisker. Kontakta Risklinjen:
020-93 00 00

Klagomål som gäller exempelvis källare eller vind som inte är bostadsutrymme

Kontakta fastighetsägaren.

Vilda djur, till exempel huggorm på tomten eller grävling under huset

Grävling under husetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (Naturvårdsverket)

Orm på tomtenLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (Naturvårdsverket)

Tama djur som far illa

Länsstyrelsen Västerbotten
010-225 40 00
vasterbotten@lansstyrelsen.se

Akuta ärenden

Akuta ärenden utanför kontorstid hänvisas till Polismyndigheten i Västerbotten på telefon 114 14.